SDE helpt Arteel over groeipijnen

Referentie Arteel1De markt van relatiegeschenken kun je geen braakliggend terrein meer noemen. Heel wat aanbieders gaan met elkaar de concurrentieslag aan, vaak met dezelfde ‘exclusieve’ artikels die bijna niemand nog zullen verrassen.

Wie wil groeien, moet dus creatief uit de hoek komen. Een bedrijf dat hierin slaagt, is Arteel uit Herent. Deze kmo verlaat de platgetreden paden en levert, steeds in samenspraak met de klant, creatief maatwerk af. Zo weet Arteel zich te onderscheiden van de concurrentie.

Efficiënter werken

Omstreeks 2004 merkte men bij Arteel dat het gebrek aan een degelijk ERP-pakket verdere expansie verhinderde. "Iedereen was bezig op zijn eigen informatie-eilandje," zo vertelt zaakvoerder Yves Arteel, "wat betekende dat er geen informatie werd gedeeld en vaak dubbel werk geleverd. De efficiëntie is dan ver te zoeken."

Dit vormde de aanleiding voor de samenwerking met SDE uit Oost-Vlaanderen. Toen deze laatste Microsoft Dynamics NAV (het vroegere Navision) installeerde, bleken er ook opinfrastructuurvlak heel wat verbeteringen nodig.

SDE voerde eerst een vrijblijvende audit uit waarin de problemen op een rijtje werden gezet. Daarna werd een gedetailleerd projectplan opgesteld om deze te verhelpen.

 

"SDE denkt écht mee met de klant en biedt oplossingen aan die perfect aansluiten bij wat wij nodig hebben. Dat is iets waar elke IT-aanbieder mee uitpakt, maar SDE maakt het ook écht waar. En dat is allesbehalve evident."
Yves Arteel, zaakvoerder

Een veiliger en sneller netwerk

De audit die SDE uitvoerde, bracht vier belangrijke aandachtspunten aan het licht:

  • Om de transparantie en veiligheid van het netwerk te verhogen, werd het opnieuw geconfigureerd, spam drastisch verminderd met Microsoft Exchange Server, een firewall en Active Directory geïnstalleerd en de domain levels geüpgraded.
  • Een belangrijk punt was zeker de verbetering van de back-up, in het bijzonder van de ERP-database. Yves Arteel: “het belangrijkste wat wij verlangen van onze IT is continuïteit. Een uitval kunnen wij ons echt niet veroorloven.
  • ”SDE zorgde er ook voor dat gebruikers van op afstand kunnen werken dankzij Windows Terminal Server. 
  • De bestaande netwerkswitches werden vervangen door HP ProCurve switches, zodat het netwerk tot tien keer sneller werd.

Groeien dankzij ruggengraat

Heel wat technische ingrepen dus, maar voor Yves Arteel telt het globale plaatje: “dankzij Microsoft Dynamics NAV, ondersteund door een performant en veilig netwerk, beschikt onze onderneming nu over een stevige backbone die verdere groei mogelijk maakt.

”Aanvankelijk ging Arteel een systeembeheersovereenkomst van 16 uur per maand aan met SDE. Maar nadat alle knelpunten waren weggewerkt, werd dit teruggebracht tot 8 uur. Yves Arteel: “belangrijk voor ons is dat we één aanspreekpunt hebben. Dat maakt dat de communicatie altijd vlot verloopt.”

“Bovendien krijgen we het gevoel dat SDE écht meedenkt met de klant, oplossingen aanbiedt die perfect aansluiten bij wat wij nodig hebben. Dat is iets waar elke IT-aanbieder mee uitpakt, maar SDE maakt het ook écht waar. En dat is allesbehalve evident.”