Stefaan Ottevaere, zaakvoerder van Bouw.Punt Ottevaere, werkt binnenkort 10 jaar met Microsoft Dynamics NAV. De ERP-software betekende voor zijn onderneming eerst en vooral een manier om efficiënter te werken. De laatste jaren verschuift de focus echter regelmatig naar het verhogen van de klantenservice via alle mogelijkheden die moderne ERP biedt.
Eind jaren ’80 deed de PC zijn intrede bij de bouwmaterialenhandelaar. De PC fungeerde als facturatiemachine. En men zag dat het goed was… er was geen nood aan pakweg zicht op de stock, gemiddelde marge per productgroep of het vergelijken van periodes. Een rudimentair zicht op de globale omzet was voldoende.
Als bouwhandelaar die zowel in de B2B als aan particulieren verkoopt, leef je echter volledig voor je marge. De toegevoegde waarde van de bouwhandel bestond destijds voornamelijk in het ontbulken, op stock houden en op tijd leveren bij de klant. Je zit dus figuurlijk tussen hamer (klant) en aambeeld (producent) die druk uitoefenen op je marge.
Om die marge gezond te houden, besloot Ottevaere in 2006 haar werking te optimaliseren met een ERP-pakket dat meer deed dan alleen maar facturen maken. Aankoop, verkoop, voorraad, boekhouding, artikelbeheer, klantbeheer, financieel beheer, … en dat allemaal geïntegreerd in één pakket. Voor het eerst kon er een totale omzet per klant getrokken worden.
Deze klantstrategie van operational excellence wordt verder gezet tot op vandaag door uitbreidingen van NAV met onder andere digitaal documentbeheer, integratie van de website, e-business, transportplanning (TAS) en ga zo maar door. Stefaan Ottevaere kijkt ook al verder naar de mogelijkheden van digitale schaplabels, datagestuurde marketing, geautomatiseerd afhaalcenter etc.
Al deze technologie stelt Bouw.Punt Ottevaere in staat om de service voor haar klanten te verbeteren. Er kan veel efficiënter gecommuniceerd worden, meer pro-actief worden samengewerkt en nog veel meer op maat van de klant gehandeld worden. Het blijft natuurlijk een moeilijke evenwichtsoefening want hoe goed en gepersonaliseerd de service ook mag zijn, prijs blijft in vele gevallen de doorslaggevende factor.
Tijdens het event ‘Heerlijk ERP Rechtuit’ op 24 september bij Microsoft vertelt Stefaan Ottevaere meer over zijn ERP-ervaringen. Tijdens de presentatie gaat hij dieper in op 2 belangrijke drempels voor dergelijke klantenservice.