Grootste pijnpunt voor de Van Pelt groep: Logistiek

Groep Van Pelt is in groei. De Belgische toeleverancier van bouwmaterialen nam eind 2017 Paesen Bouwmaterialen over en werd zo een van de grootse en diverse bouwgroepen in België. Maar net zoals al hun concullega’s baart de logistieke situatie in België hun zorgen. De oplossing? Digitale innovatie.

Groeibedrijf

Groeien zit Van Pelt in het bloed. Bouwmaterialen leveren is hun core business, maar ook voor bouw- gerelateerde diensten kan je bij hen terecht. Het bedrijf neemt afbraakwerken, graafwerken, tegelwerken en zelfs recyclage voor haar rekening. Van Pelt heeft ook twee betoncentrales en levert tot op de werf. Wat geen sinecure is, want beton moet in beweging blijven en mag zelfs in een betonmolen niet te lang op baan zijn.

Enter de Belgische problematiek van files, tunnels, Oosterweel- en andere verbindingen.

BuildMaster ERP en logistiek

Microsoft Dynamics maakt al sinds 2006 deel uit van Group Van Pelt, eerst als NAV, dan als Business Central. Buildmaster, de SDE ERP oplossing voor bouwhandels en technische groothandels, past de core toepassing van Microsoft aan de noden van bouwhandels aan. ‘Er is heel veel mogelijk in BuildMaster waar de meeste gebruikers zelfs nog geen weet van hebben. Een nieuw veld creëren, bijvoorbeeld, of een bestaand veld aanpassen. Dat kan je geen maatwerk noemen. En dat is precies wat wij nodig hadden: een standaard ERP-oplossing speciaal voor onze business, die zo weinig mogelijk maatwerk vergt,” getuigt Luc Van Pelt, bestuurder bij Groep Van Pelt.

Ook voor een oplossing in de logistieke sector helpt SDE. Van Pelt kan minder beton vervoeren door de logistieke problemen in België en vooral rond Antwerpen. Zelfs als beton in een betonmixer in beweging blijft kan die maar een beperkte tijd onderweg zijn.

SDE hielp het bedrijf integreren met Suivo, een track-en-tracetoepassing voor voertuigen. Zo weet Van Pelt altijd waar de chauffeurs zich bevinden, en kunnen ze klanten op de hoogte houden.

Toekomst

“In een volgende fase willen we onze chauffeurs ook toelaten om zelf wijzigingen aan die documenten aan te brengen. Dan kunnen zij ook makkelijker ingaan op onvoorziene vragen van klanten, bijvoorbeeld om een aantal lege pallets mee te nemen. Als zij die borgartikelen direct bij het inladen al kunnen ingeven in ons ERP-systeem, zitten ze meteen ook klaar voor facturatie. In onze sector is een snelle facturatie namelijk niet onbelangrijk. Als je direct een correcte factuur kunt bezorgen aan de aannemer, dan scheelt dat vaak in opvolging,” zegt Van Pelt.

Om die reden is ook de informatie van de weegbrug al gekoppeld aan de facturatie in BuildMaster. “Ook de informatie van de tachograaf kan je direct in het ERP-systeem laten inbrengen, zodat we die niet telkens opnieuw moeten uitlezen”, geeft Luc Van Pelt nog mee. “En dat zijn maar enkele concrete voorbeelden van de vele voordelen die een integratie met BuildMaster kan opleveren”, concludeert hij.

Van Pelt vrachtwagens

Deel deze post

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Meer blogposts