Hoe artificiële intelligentie ERP-software verbetert

Artificiële intelligentie (AI) is een relatief nieuwe technologie, maar het zorgt nu al voor verbeteringen in de softwarewereld. Volgens onderzoeksbureau Gartner zal in de toekomst artificiële intelligentie een sleutelcomponent van ERP-software worden. 

AI maakt ERP-systemen slimmer door ‘machine learning’ en ‘natural language interface’. De AI voorziet ERP systemen van bruikbare inzichten die bedrijven in staat stellen efficiënter te werken. Het sleutelwoord is echter: data.

1.     Geavanceerde ERP-analyses met artificiële intelligentie

AI’s capaciteit om met grote hoeveelheden data te werken, maakt real-time en accurate data inzichten mogelijk. Zo kan AI het koopgedrag van verschillende klantencategorieën analyseren waardoor je betere producten of diensten kan ontwikkelen. Dit wordt vandaag al courant toegepast door aanbevelingen van AI te volgen wat betreft producten te bundelen die vaak samen worden gekocht.

2.     Magazijnmanagement

Artificiële intelligentie magazijnmanagement

Met artificiële intelligentie kan je met precisie talloze vraagvoorspellingen toetsen. Deze kan je aanpassen aan verschillende variabelen zoals vraagveranderingen, supply chain verstoringen en nieuwe productintroducties. Zo kan je dus gemakkelijk simuleren wat de impact van veranderingen is op jouw voorraad en algemene werking.

3.     Voorspellen

AI gedreven oplossingen kunnen historische data verwerken en voorspellingen maken. Deze tools identificeren seizoenspatronen en bieden suggesties aan om de productie te doen toe- of afnemen.

Business Central kan nu al voorspellen wanneer welk product goed gaat verkopen, gebaseerd op historische data. Zo kan jij je aankoop- of productiebeleid hierop afstemmen.

4.     Financieel management

AI kan maandelijkse en driemaandelijkse processen en closing operations automatiseren door rapporten te verifiëren en rekeningsaldo’s tussen onafhankelijke systemen te vergelijken. Minder administratie voor je personeel.

Wist je trouwens dat je in Dynamics 365 Business Central kan laten voorspellen welke facturen er vermoedelijk te laat betaald zullen worden?

De AI gebruikt enerzijds een machine learning model van Microsoft en wordt anderzijds slimmer dankzij de betalingshistorieken van jouw klanten. Zo kan jij proactief actie ondernemen en worden je facturen sneller betaald!

5.     Beeldherkenning voor artikelen in je ERP

Wist je dat je in Dynamics 365 een module kan activeren die een productfoto van jouw artikel analyseert en de gedetecteerde inhoud terugkoppelt naar het erp-systeem? Handig als je bijvoorbeeld kenmerken van producten moet noteren voor je webshop. OK, we geven toe dat sommige zaken nog niet perfect herkend worden maar wel al knap!

6.     Sales automatisering

Chatbots aangestuurd door AI helpen niet alleen de klant maar kunnen het hele sales proces automatiseren.  Bots kunnen zich nu ook aanpassen aan verschillende segmenten en voorzien in een real time antwoord op vragen. Dat is vooral handig voor eerste lijn vragen, zoals “Wanneer zijn jullie open?” of “Wat is de status van mijn bestelling.” Ook vragen over voorraad en levertijd kunnen geautomatiseerd worden.

Aan nieuwe ERP-software toe die klaar is om op de AI-trein te springen?

Hoewel we nog een eind verwijderd  zijn van een volwaardige A.I. die al het werk voor jou doet, zitten er in Microsoft Dynamics 365 Business Central al een paar leuke A.I.-capaciteiten.

Ontdek tijdens een Business Central demo wat dit ERP-pakket jou te bieden heeft.

 

 

Artificiële intelligentie in ERP

Deel deze post

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Meer blogposts