Vijf redenen waarom e-commerce voor wijn gaat boomen.

We staan de komende jaren voor een sterke stijging van het aantal wijnwebshops. Dat blijkt uit een trendrapport van Sana Commerce, zelf leverancier van kant-en-klare webshopsoftware die koppelt op Dynamics 365 en dus erg vertrouwd met hetgeen leeft in de markt. Ook drankenhandels die een belangrijk deel van de omzet uit wijnverkoop halen dienen op te letten. Wij zien vijf belangrijke redenen waarom de wijnverkoop op dit moment klaar is voor digitalisering en e-commerce.

1. Wijnproducenten digitaliseren en verwachten hetzelfde van hun distributeurs en handelaars

De investering in webshops om wijn aan de man te brengen is niet altijd of niet alleen een spontane keuze van de distributeurs en handelaars. Vaak is het ook een must als ze hun samenwerking met bepaalde wijnproducenten niet op de helling willen zetten. De grote wijndomeinen zijn namelijk al langer aan het digitaliseren wat betreft erp-software, productie, opvolging, transport, … Zij zitten al in een digitale mindset en verwachten van hun kanaal ook digitale initiatieven. Bijvoorbeeld door in te zetten op ERP-software zoals DrinkMaster. Allereerst ligt het voor de hand om klanten de mogelijkheid te geven via een e-shop te bestellen en de wijn te laten leveren waar en wanneer ze dat willen. Ongeveer 40% van alle investeringen van de wijnsector in innovatie zijn dan ook gericht op die leverdiensten. Daarnaast zijn er echter ook heel wat andere opties die aan de webshop echt een toegevoegde waarde geven, zoals slimme technologie die de voorkeuren van de klant leert kennen en op basis daarvan producten voorstelt op maat van die persoonlijke smaak.

 

2. Ook de klanten vragen steeds meer naar online verkoop

Net zoals bij andere voedingsproducten zijn klanten steeds vaker vragende partij. Het gemak en de tijdswinst spelen daarbij zeker een rol. Wijnhandels en drankenhandels kunnen er dus beter voor zorgen dat ze hun klanten die mogelijkheid bieden als ze hen niet willen verliezen aan een concurrent zoals F1 supermarkten die wel reeds doorgedreven webshops bieden. Naarmate steeds meer wijnhandelaren en drankenhandels over een webshop beschikken, wordt de handicap voor degenen die nog niet online verkopen ook steeds groter. De klanten van vandaag verwachten nu eenmaal precies dezelfde service en bestelopties als voor andere producten. Daarbij kiezen sommige klanten voor online bestellen en levering aan huis en geven anderen de voorkeur aan een bestelling via de webshop die ze zelf in de winkel komen afhalen. Ten slotte zullen er ook nog altijd klanten zijn die liever in de winkel komen kiezen. Als wijnhandel is het belangrijk om voor de klant alle opties open te houden. Dergelijke omnichannel aanpak is bovendien een pluspunt dat de dranken- of wijnhandel heeft ten opzichte van ‘pure players’ die enkel online verkopen zonder fysiek winkelpunt of ten opzichte van producenten die rechtstreeks zouden gaan verkopen. Goede bedrijfssoftare specifiek voor wijnhandels en drankenhandels is hiervoor wel een must.

3. Producenten verkopen steeds meer rechtstreeks aan de consument

Ook de wijnproducenten zelf hebben begrepen wat de eindklant wil: we zien steeds meer producenten rechtstreeks verkopen aan de consument. De cijfers spreken voor zich: 62% van de wijnproducenten beschouwen vandaag de directe verkoop aan consumenten als hun snelst groeiende verkoopkanaal. Het is goed voor minder dan 10% van hun totale verkoop maar zorgt wel voor zo’n 20% van de totale winst – de winstmarges liggen nu eenmaal hoger dan bij verkoop via de groothandel. Bij kleine producenten liggen de winsten zelfs nog hoger. Je kan je dus wel inbeelden dat zij dit kanaal heel graag zullen laten groeien ten koste van de distributeur of handelaar.

 

4. Er is nog ruimte op de e-commerce markt

De markt voor online wijnverkoop is nog jong en het terrein is nog lang niet afgebakend. Er zijn al een paar lokale spelers maar nog geen mastodonten die het segment controleren. Er is dus zeker nog ruimte voor nieuwe webshops die het landschap mee vorm kunnen geven. Wijnhandelaars en drankenhandelaars die nu een webshop uitbouwen die volop inzet op gebruiksgemak en klantgerichtheid kunnen daardoor een mooi deel van de marktomzet in handen krijgen.

5. De huidige wijnwebshops voldoen niet aan de verwachtingen

De wijnwebshops die nu al bestaan, beantwoorden in veel gevallen niet aan de verwachtingen van de moderne wijnliefhebber. Ze missen uitstraling en ze zijn niet responsief – aangepast voor gebruik op smartphones. Kortom, ze bieden bestaande en nieuwe klanten geen aangename online winkelervaring. Dat betekent een mooie kans voor bedrijven die wel gebruik maken van tools die de bezoekers van hun webshops een gepersonaliseerde online service geven.

Voor meer info over bedrijfssoftware en webshops voor drankenhandels en wijnhandels kijk je even op www.drinkmaster.be of neem je contact met een van onze adviseurs.

winecommerce

Deel deze post

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Meer blogposts